Niezależny

Article

August 18, 2022

The Independent to brytyjska gazeta internetowa. Został założony w 1986 roku jako ogólnokrajowa gazeta drukowana rano. Nazywany przydomkiem Indy, zaczął jako gazeta, a w 2003 r. został zmieniony na format tabloidu. Ostatnie wydanie drukowane ukazało się w sobotę 26 marca 2016 r., pozostawiając jedynie wydanie online. Gazeta była kontrolowana przez Irish Independent News & Media Tony'ego O'Reilly'ego z 1997, dopóki nie został sprzedany rosyjskiemu oligarsze i byłemu oficerowi KGB Aleksandrowi Lebiediewowi w 2010 roku. W 2017 roku sułtan Muhammad Abuljadayel kupił w nim 30% udziałów. Wydanie codzienne otrzymało tytuł National Newspaper of the Year w 2004 roku podczas British Press Awards. Witryna i aplikacja mobilna miały łączny miesięczny zasięg 19 826 000 w 2021 roku.

Historia

1986 do 1990

Rozpoczęty w 1986 roku pierwszy numer „The Independent” ukazał się 7 października w formacie broadsheet. Został wyprodukowany przez Newspaper Publishing plc i stworzony przez Andreasa Whittama Smitha, Stephena Glovera i Matthew Symondsa. Wszyscy trzej partnerzy byli byłymi dziennikarzami The Daily Telegraph, którzy opuścili gazetę pod koniec własności Lorda Hartwella. Marcus Sieff był pierwszym prezesem Newspaper Publishing, a Whittam Smith przejął kontrolę nad gazetą. Gazeta powstała w czasie fundamentalnych zmian w wydawaniu brytyjskich gazet. Rupert Murdoch kwestionował długo akceptowane praktyki związków drukowanych i ostatecznie pokonał je w sporze o Wapping. W konsekwencji można było obniżyć koszty produkcji, co, jak mówiono wówczas, stworzyło możliwości dla większej konkurencji. W wyniku kontrowersji wokół przeprowadzki Murdocha do Wapping, fabryka musiała skutecznie funkcjonować pod ostrzałem zwolnionych pracowników drukarni pikietujących na zewnątrz. The Independent przyciągnął część pracowników dwóch gazet Murdocha, którzy zdecydowali się nie przeprowadzać do nowej siedziby jego firmy. Rozpoczęty pod hasłem reklamowym „To jest. Czy ty?” i rzucający wyzwanie zarówno The Guardian dla centrolewicowych czytelników, jak i The Times jako gazecie rekordowej, The Independent osiągnął nakład ponad 400 000 do 1989 roku. Konkurując na konającym rynku, The Independent wywołał ogólne odświeżenie designu gazet, a także, w ciągu kilku lat, wojnę cenową w sektorze rynkowym. Kiedy The Independent uruchomił The Independent w niedzielę w 1990 roku, sprzedaż była mniejsza niż oczekiwano, częściowo ze względu na uruchomienie niedzielnego korespondenta cztery miesiące wcześniej, chociaż ten bezpośredni rywal został zamknięty pod koniec listopada 1990 roku. Niektóre aspekty produkcji połączyły się z głównym gazeta, chociaż niedzielna gazeta zachowała w dużej mierze odrębną redakcję.

1990–1999

W latach 90. The Independent stanęło w obliczu obniżki cen przez tytuły Murdocha i rozpoczęło kampanię reklamową oskarżając The Times i The Daily Telegraph o odzwierciedlenie poglądów ich właścicieli, Ruperta Murdocha i Conrada Blacka. Zawierała sfałszowane nagłówki innych gazet ze słowami Rupert Murdoch lub Conrad Black, z Niezależnym pod głównym tytułem. Wydawnictwo Prasowe miało problemy finansowe. Artykułem zainteresowało się wiele innych firm medialnych. Do połowy 1994 roku grupa medialna Tony'ego O'Reilly'ego i Mirror Group Newspapers (MGN) kupiły po około jednej trzeciej akcji. W marcu 1995 Newspaper Publishing zostało zrestrukturyzowane z emisją praw autorskich, dzieląc udziały na Independent News & Media O'Reilly (43%), MGN (43%) i Prisa (wydawca El País) (12%). W 1996 r. nastąpiło kolejne refinansowanie, aw marcu 1998 r. O'Reilly kupił pozostałe udziały firmy za 30 milionów funtów i przejął dług firmy. Brendan Hopkins kierował Independent News, Andrew Marr został redaktorem The Independent, a Rosie Boycott została redaktorką The Independent w niedzielę. Marr wprowadził dramatyczny, choć krótkotrwały przeprojektowanie, które zyskało przychylność krytyków, ale okazało się komercyjną porażką, częściowo z powodu ograniczonego budżetu promocyjnego. Marr przyznał, że jego zmiany były błędem w jego książce My Trade.Boycott odszedł w kwietniu 1998 roku, aby joi